måndag 27 maj 2013

Vincent Van Gogh - Fakta

Vincent Van Gogh föddes 30 mars 1853 i Zunders i Noord-Brabant, Nederländerna. I en minnesbok som hans syster skrivit berättar hon hur Vincent var som liten pojke. Hon förklarar honom som distant från världen, butter och någon som älskar upptäcksfärder i naturen. Jag tror att man kan spegla just detta i Van Goghs bilder. Jag tycker att han visar tydligt med sina speciella drag hur han målar med sina känslor och starka färger.När jag letade fakta om Van Gogh såg jag något väldigt intressant. År 1873 flyttar van Gogh över till Goupils (fransk konstfirma) Londonkontor och blir förälskad i en ung kvinna, Ursula. Två år senare friar han till henne men hon avböjer hans frieri, vilket framkallar en djup depression i Vincent. Jag tycker detta var mycket intressant eftersom jag tror att en sådan här händelse verkligen ändrar personer. Vincent's målningar reflekterade på hans egna känslor och jag tror att en sådan här händelse verkligen bidrog till hans måleri. Van Gogh tilllhörde alltså expressionismen. Det betydde att han målade av verkligheten fast han använde sina egna känslor. Man använde starka färger och former för att uttrycka sina känslor så mycket som möjligt. Van Goghs sågs som en föregångare för expressionismen.Alltså, de typiska drag Vincent använde var olika former och färger som bäst kunde uttrycka hans olika känslor. Han dog 29 Juli 1890 i Auvers-sur-Oise Val-d'Oise, Frankrike, där han tog självmord genom att sätta en revolver mot sitt bröst och trycka av. Han blev allstå 37 år gammal.

(Mitt poträtt av Vincent Van Gogh)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar