tisdag 28 maj 2013

Bildanalys - Niki de Saint Phalle

Jag har då valt att måla och skriva om konstnären Niki de Saint Phalle och mitt konstverk jag valt heter "Volleyball" och detta färgglada konstverk målade hon år 1993. Varför jag valde just detta konstverk var dels för att jag inte hade väldigt mycket tid och dels för att jag tyckte om de stora formerna + de starka färgerna, vilket är hennes typiska drag. Bilden föreställer en kvinna i baddräkt som spelar volleyboll. När den blåa färgen lyser upp bakgrunden får man en känsla av att det är en himmel, möjligtvis ett hav. Kvinnan, (det kan vara en man men jag ser en kvinna.), hoppar och sträcker sig för att kunna fånga bollen som flyger ovanför henne. När man ser att hon sträcker sig sådär tycker jag att det väcker en känsla av rolighet. Det blir ett nöje att kolla på bilden för att det inte alls blir svårt att kolla för de tydliga former och färgerna. Man blir glad när man kollar på detta konstverket. De är ju som sagt mycket tydliga former och färger i bilden men det känns ändå som om Niki de Saint Phalle ville att man skulle fokusera just på den röda kvinnan som sträcker sig efter bollen. Sen ser man även kvinnans baddräkt mycket tydligt. Man ser den tydligt för de vita partierna i den som lyser upp hela baddräkten. Och när det är små delar av baddräkten som är färgglada blir det vita ännu mer uppenbart. När man kollar på kvinnan så ser hon väldigt, väldigt stor ut. Samt ser man den typiska böjda foten i luften som Niki de Saint Phalle ofta använde. När jag kollar på bilden så tänker jag på sommaren. Jag tänker på ett speciellt ställe som jag ofta åker förbi när jag ska till mitt landställe eftersom att det finns en volleyboll plan där. Det blåa blir då havet som ligger i bakgrunden. Jag tror att varför man inte ser sanden under henne är för att hon hoppar. Men jag tror att runt omkring henne ligger båtar och små hus. Allting ligger väldigt nära havet. Jag hittade denna bilden när jag sökte runt på nätet. Jag tyckte att hennes skulpturer såg väldigt vackra och idé-fulla ut så jag valde att måla av en av hennes konstverk. Denna bilden tror jag är avsedd för alla olika åldrar. Det känns som om hon målat denna bilden när hon haft lite sommar-känslor och det är något som alla kan relatera till. Som en sammanfattning kan jag ju säga att jag tror denna bilden vill säga att man ska ha roligt på sommaren och kanske att man ska våga se ut som man gör oavsett vad man väger eller ser ut. Jag tror detta för det ansiktslösa uttrycket och den stora formen på kvinnan. Kanske ville Niki de Saint Phalle säga att man ska ha kul ändå och våga liksom gå till havet och ha baddräkt.

Av: Niki de Saint Phalle

Av: Linnea Murro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar